یک درخت چقدر اکسیژن تولید می کند؟

یک درخت چقدر اکسیژن تولید می کند؟

 

 پاسخ: جو زمین با دیگر سیارات متفاوت است و بخشی از این تفاوت ناشی از واکنشهای بیوشیمیایی سازواره های زمین می باشد. درختان و پلاتکتونها در این میان نقش مهمی دارند. شاید شنیده باشید درختان اکسیژن تولید می کنند اما تا به حال از خود پرسیده اید مقدار این اکسیژن چقدر است؟ اگر از متخصصان این سوال را بپرسید پاسخهای متفاوتی خواهید شنید زیرا مقدار اکسیژن تولیدی بستگی به گونه، سن، سلامت و محیط اطراف درخت دارد. بنا به گفته ی بنیان بزرگداشت روز درخت کاری آمریکا: “یک درخت برگ دار سالم و بالغ در سه ماه از سال به قدری اکسیژن تولید می کند که برای مصرف سالیانه ی 10 نفر کافیست”. چند نقل قول دیگر را هم در این باره ببینید و بخوانید:

 

مایک مک آلینی، بحثهایی برای حفظ خاک: منابع اطلاعاتی و اسناد حفاظت منابع خاک، اتحادیه ی زمینهای عمومی، ساکرامنتوی کالیفرنیا، دسامبر 1993:

 

“یک درخت بالغ سالیانه 48 پوند (حدود 22 کیلو) کربن دی اکسید را جذب کرده و به اندازه ای اکسیژن تولید می کند که برای مصرف دو انسان کافیست”.

 

نیویورک تایمز:

 

“مصرف کربن دی اکسید یک آکر (حدوداً 667 متر مربع) درخت در یک سال به اندازه ی تولید این ماده توسط ماشینی معمولی که 26000 مایل (حدوداً 42000 کیلومتر) حرکت کرده باشد است. این مقدار درخت می توانند به اندازه ی مصرف سالیانه ی 18 نفر اکسیژن تولید کنند”.

 

انجمن مدیریتی محدوده های جنگلی شمال غرب:

 

“یک درخت 100 فوتی (30 متری) که 18 اینچ یا 46 سانتیمتر قطر داشته باشد 6000 پوند (2700 کیلو) اکسیژن تولید می کند”.

 

سازمان محیط زیست کانادا:

 

“یک درخت سالیانه بطور میانگین 260 پوند (118 کیلوگرم) اکسیژن تولید می کند”.

 

نشریه ی مشترک سازمان جنگلداری آمریکا و انجمن ملی درختکاری:

 

“تولید میانگین سالیانه ی اکسیژن (با توجه به هوازدگی شیمیایی) در هر هکتار درخت برای 19 نفر کافی خواهد بود که این مقدار از نه نفر به ازای هر هکتار در جنگلهای مینیاپولیس مینه سوتا (آمریکا) تا 28 نفر به ازای هر هکتار در کالیاری آلبرتا (کانادا) متغیر است.”